ABD

 

Advanced Aircraft Firması

 

Firmanın uzmanlık alanı dönen piston motorlu Cessna uçaklarının Pratt & WhitneyKanada PT6A turboprop motorudur.

 

Bell Aerospace Firması

 

Bell firması yapımı uçaklar

 

 

Bell firması yapımı helikopterler

 

 

Bell firması yapımı füzeler

 

 

Boeing Firması

 

Ürün listesi ve ayrıntılar (Tarih bilgileri Boeing'den alınmıştır.)

 Uçak 

 Kalıt 

 Tanım 

 Koltuk 

 Çıkış tarihi 

 İlk Uçuş 

 İlk Teslim 

707

120, 220, 320, 420

Dört-motor geniş gövde

174-194

Mayıs 1954

Aralık 1957

1957

717

200

Çift-motor geniş gövde

106

Haziran 1998

Eylül 1998

Eylül 1999

727

100, 200

Üç-motor geniş gövde

106

 

1963

Şubat 1963

737

500, 600, 700, 800, 900

Çift-motor dar gövde

85-215

Mayıs 1964

Ekim 1966

Nisan 1967

747

400

Dört-motor büyük geniş gövde

85-524

Mayıs 1966

Ekim 1969

Nisan 1970

767

200, 300, 400

Çift-motor küçük geniş gövde

180-375

Mayıs 1978

Ekim 1981

Nisan 1982

777

200, 300

Çift-motor orta geniş gövde

330-550

Mayıs 1992

Haziran 1994

Mayıs 1995

Boeing Ticari Jet

 

Çift-motor yönetici jeti

20-50

Kasım 1996

Kasım 2005

Kasım 2005

 

 

 

 

 

Cessna Firması

 

Uçak Modelleri

 

 

Douglas Aircraft Company Firması

 

Douglas Havacılık Şirketi Amerikan uçak yapımcısı. 1921 yılında baba Donald Wills Douglas tarafından kuruldu. Daha sonra McDonnell Uçak Şirketi ile birleşti ve ismi 1967 yılında McDonnell Douglas olarak değişti. Şu anda Boing Havacılık Şirketi'nin ticari uçak bölümünün bir parçasıdır.

 

 

 

General Dynamics Firması

 

General Dynamics: Amerika Birleşik Devletleri patentli savunma şirketi. Türk Hava Kuvvetlerinin de kullandığı F-16 savaş uçaklarının asıl üreticisi. Birçok kişi F-16 projesini Lockheed Martin şirketinin sansa da aslında bu uçağın ilk tasarımı ve elektronik sistemleri General Dynamics isimli şirkete aittir.

 

Grumman Firması

 

Grumman, (The Grumman Aircraft Engineering Corporation, sonra Grumman Aerospace Corporation) ABD merkezli, askeri ve sivil hava araçları üretiminde faaliyet gösteren, 1994 yılında Northrop ile birleşerek Northrop Grumman adını alan şirkettir.[1] Şirket 6 Kasım 1929 tarihinde Leroy Grumman (1895–1982), Jake Swirbul (1898–1960) ve William Schwendler (1904-1978) tarafından kurulmuştu. ABD Donanması ile kontratı sonucu birçok savaş uçağı üreten şirket,[1] birleşmeden önce savaş uçakları yanında uçak parçaları ve ekipmanları, data, araştırma ve navigasyon sistemleri, kamyon ve otobüsler, elektrik ekipmanları ve malzemeleri ve uzay araçları gibi çeşitli mamülleri üretiyordu. Ay modülü de Grumman tarafından imal edilmiştir

 

Gulfstream Aerospace Firması

 

Var olan ürünler

 

Gulfstream'ın 6 özel jet'i aktif olara üretilmektedir.:[1]

 

  • Gulfstream G150
  • Gulfstream G200
  • Gulfstream G250
  • Gulfstream G450
  • Gulfstream G550
  • Gulfstream G650

 

Üretilmeyen ürünler

 

  • Gulfstream G100
  • Grumman Gulfstream I
  • Grumman Gulfstream II
  • Gulfstream III
  • Gulfstream IV
  • Gulfstream V
  • Gulfstream G300
  • Gulfstream G400

 

Lockheed Martin Firması

 

C-130 Hercules

 

Lockheed Martin F-35 Lightning II,

 

Lockheed F-117 kara savaş jeti

 

F-22 taktiksel savaş jeti

 

F-16 Fighting falcon-Savaşan Şahin

 

U-2 istihbarat jeti

 

C-5'in Super Galaxy'e modernizasyonu

 

Kara üzerinde Supersonik uçuş amaçlı tasarımı

 

Northrop Firması

 

 (Northrop Corporation) ABD merkezli, askeri ve sivil hava araçları üretiminde faaliyet gösteren, 1994 yılında Grumman ile birleşerek Northrop Grumman adını alan şirkettir.[1] Şirket 1927 yılında Jack Northrop (1895 – 1981) tarafından Avion Corporation adıyla kurulmuştur. 1929 yılında United Aircraft and Transport Corporation adını aldıysa da 1939 yılında Northrop Corporation adıyla Moye Stephens'in kuruculuğunda devam etmiş ve 1994 yılında birleşerek Northrop Grumman'a dönüşmüştür. Birleşmeden önce bombardıman, savaş ve kargo uçakları yanında uçak parçaları ve ekipmanları, güdümlü füzelerle bunların ekipmanları ve malzemeleri gibi çeşitli mamülleri üretiyordu

 

Northrop Grumman Firması

 

Northrop Grumman, ABD merkezli, uzay ve savunma teknolojileri alanında faaliyet gösteren, 1994 yılında Grumman ve Northrop girişimiyle kurulan küresel şirkettir. Şirket savunma sektöründe 2010 yılında dünyanın dördüncü büyük şirketi olmuştur. [1] Nisan 2011 itibariyle Northrop Grumman dört iş sektöründe faaliyette bulunmaktadır. Bunlar uzay sistemleri, elektronik sistemler, haberleşme sistemleri ve teknik sistemlerdir.[2] Northrop Grumman'ın üretim yelpazesinde uçak gemisi, savaş uçağı, savaş gemisi, füze sistemleri, uydular ve bilişim teknolojisi sistemleri de bulunmaktadır

 

 

 

Sikorsky Aircraft Corporation Firması

 

H-34 Choctaw

 

CH-124 Sea King

 

CH-53E Super Stallion

 

MH-53J Pave Low III

 

UH-60 Black Hawk

 

S-92

 

ALMANYA

 

AEG Firması

 

I. Dünya Savaşı’nda AEG uçakları

 

  • A.E.G. Tip Z 1, 1910, çift kanatlı sivil uçak.
  • A.E.G. Tip Z 2, tek kanatlı sivil uçak.
  • A.E.G. Tip Z 3, 1912, sivil deniz uçağı. Bir miktarı keşif ve eğitim uçağı olarak askeri hizmete alındı.
  • AEG B II (Tip Z 9), 1913, çift kanatlı keşif ve eğitim uçağı.
  • AEG B I (Tip Z 6), 1914, çift kanatlı keşif ve eğitim uçağı.
  • AEG F I, 1914, keşif maksatlı uçanbot.
  • AEG Wagner Eule, 1914, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG B III (Tip Z 10), 1915, çift kanatlı eğitim uçağı.
  • AEG C I (Tip KZ 9), 1915, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG C II, 1915, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG G I (Tip GZ 1 veya K I), 1915, büyük bombardıman uçağı.
  • AEG G II (Tip GZ 2), 1915, büyük bombardıman uçağı.
  • AEG C III, 1915 çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG G III, 1915, büyük bombardıman uçağı.
  • AEG C IV, 1916, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG R I, 1916 büyük bombardıman uçağı.
  • AEG C V, 1916, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG C VI, 1916, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG C VII, 1916, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG C VIII, 1917, çift kanatlı keşif uçağı.
  • AEG D I, 1917, çift kanatlı avcı uçağı.
  • AEG Dr I, 1917, üç kanatlı avcı uçağı prototipi.
  • AEG G IV, 1917, büyük bombardıman uçağı.
  • AEG J I, 1917, çift kanatlı yer taarruz uçağı.
  • AEG DJ I, 1918, çift kanatlı zırhlı yer taarruz uçağı.
  • AEG PE, 1918, çift kanatlı zırhlı yer taarruz uçağı.
  • AEG G V, 1918, büyük bombardıman uçağı.
  • AEG J II, 1918, çift kanatlı yer taarruz uçağı.
  • AEG N I, 1918, gece bombardıman uçağı.

 

I. Dünya Savaşı sonrası AEG uçakları

 

 

Airbus Firması

 

Model

Uçak tipi

Sipariş

Teslimat

Halen hizmette

İlk teslim

Üretim sonu

Airbus A300

sivil yolcu

561

561

413

Mayıs 1974

Temmuz 2007

Airbus A300F4-600R

sivil kargo

140

135

bilgi yok

1990 lı yıllar

Temmuz 2007

Airbus A300-600ST Beluga

sivil özel nakliyat

5

5

5

Ocak 1996

 

Airbus A310

sivil yolcu

260

255

220

Aralık 1985

Temmuz 2007

Airbus A310-300 MRT/MRTT

askeri çok amaçlı

7

7

7

1990 lı yıllar

 

Airbus A318

sivil yolcu

96

58

58

Ekim 2003

-

Airbus A319

sivil yolcu

1.603

1.078

1.077

Nisan 1996

-

Airbus A320

sivil yolcu

3.745

1.917

1.884

Mart 1988

-

Airbus A321

sivil yolcu

717

451

450

Ocak 1994

-

Airbus A330

sivil yolcu

722

481

478

Aralık 1993

-

Airbus A330F

sivil özel nakliyat

64

0

0

en erken 2010

 

Airbus A330-200 FSTA

yakıt ikmal (tanker)

21

0

0

tasarım safhası

 

Airbus A340

sivil yolcu

393

346

343

Ocak 1993

-

Airbus A350

sivil yolcu

228

0

0

2013 itibaren

 

Airbus A380

sivil yolcu

192

52

52

Ekim 2007

-

Airbus A380F

sivil kargo

0

0

0

en erken 2009

 

Airbus A400M

askeri nakliyat

192

0

0

2009

 

Toplam

7.944

4.802

4.591

 

(tarih: 30 Haziran 2007)

 

2005 başında deneme uçuşlarına başlayan A380 modeli, şu ana kadar üretilmiş en büyük yolcu uçağı unvanını kazanmıştır. 2004 cirosu 20 milyar Avro olan şirketin, toplam 57.000 calışanı vardır.

 

Siparişler

 

 

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

1996

1995

1994

1993

1992

1991

1990

1989

Airbus

791

1055

366

284

300

375

520

476

556

460

326

106

125

38

136

101

404

421

Boeing

1044

1002

272

239

251

314

588

355

606

543

708

441

125

236

266

273

533

716

 

Teslimatlar

 

 

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

1996

1995

1994

1993

1992

1991

1990

1989

Airbus

434

378

320

305

303

325

311

294

229

182

126

124

123

138

157

163

95

105

Boeing

398

290

285

281

381

527

491

620

563

375

271

256

312

409

572

606

527

402

 

 

 

Arado Firması

 

İlk Arado uçakları:

 

  • Arado S I, 1927, çift kanatlı sivil eğitim uçağı.
  • Arado W 2, 1927, dubalı sivil deniz uçağı.
  • Arado V I, 1927, sivil yolcu uçağı.
  • Arado SC I, 1928, çift kanatlı sivil eğitim uçağı.
  • Arado SD I, 1928, çift kanatlı avcı uçağı prototipi.
  • Arado SC II, 1929, çift kanatlı sivil eğitim uçağı.
  • Arado S III, 1929, çift kanatlı sivil eğitim uçağı.
  • Arado SD II, 1929, çift kanatlı avcı uçağı prototipi.
  • Arado SD III, 1929, çift kanatlı avcı uçağı prototipi.
  • Arado L I, 1929, sivil sportif uçak.
  • Arado L 2, 1929, sivil sportif uçak.
  • Arado SSD I, 1930, çift kanatlı dubalı avcı uçağı prototipi.
  • Arado J I

 

II. Dünya Savaşı’nda Arado uçakları:

 

  • Arado Ar 64, 1930, çift kanatlı avcı uçağı prototipi.
  • Arado Ar 65, 1931, çift kanatlı avcı uçağı.
  • Arado Ar 66, 1933, çift kanatlı eğitim uçağı.
  • Arado Ar 67, 1933, çift kanatlı avcı uçağı prototipi.
  • Arado Ar 68, 1933, çift kanatlı avcı uçağı.
  • Arado Ar 69, 1933, çift kanatlı eğitim uçağı prototipi.
  • Arado Ar 76, 1933, eğitim uçağı prototipi.
  • Arado Ar 77, 1934, çift motorlu eğitim uçağı prototipi.
  • Arado Ar 80, 1934, avcı uçağı prototipi.
  • Arado Ar 81, 1936, çift kanatlı pike bombardıman uçağı prototipi.
  • Arado Ar 95, 1936, çift kanatlı dubalı genel maksat uçağı.
  • Arado Ar 79, 1937, sportif eğitim uçağı.
  • Arado Ar 195, 1937, çift kanatlı uçak gemisinde üslenen genel maksat uçağı prototipi.
  • Arado Ar 197, 1937, çift kanatlı uçak gemisinde üslenen avcı uçağı prototipi.
  • Arado Ar 198, 1938, taktik keşif uçağı prototipi.
  • Arado Ar 199, 1938, dubalı eğitim uçağı.
  • Arado Ar 96, 1939, standart Alman Hava Kuvvetleri eğitim uçağı.
  • Arado Ar 196, 1939, dubalı keşif ve gözlem uçağı.
  • Arado Ar 231, 1940, denizatlıda üslenen dubalı keşif uçağı prototipi.
  • Arado Ar 240, 1940, çift motorlu ağır av ve keşif uçağı prototipi.
  • Arado Ar 232, 1942, iki motorlu (Ar 232A) ve dört motorlu (Ar 232B) nakliye uçağı.
  • Arado Ar 234 Blitz (Şimşek), 1942, jet motorlu bombardıman ve keşif uçağı. Dünyada seri imalatı yapılan ilk jet bombardıman uçağıdır
  • Arado Ar 396, 1944, çift kişilik temel eğitim uçağı.
  • Arado Ar 432, 1944, dört motorlu nakliye uçağı (Ar 232B türevi).
  • Arado Ar 440, 1944, çift motorlu yüksek irtifa avcı uçağı prototipi

 

 

 

Henschel Firması

 

 

 

 

Junkers Firması

 

İlk Junkers uçakları

 

 

1920'lerde Junkers uçakları

 

 

1930'larda Junkers uçakları

 

 

II. Dünya Savaşı'nda Junkers uçakları

 

 

II. Dünya Savaşı sonrası Junkers uçakları

 

 

Junkers uçak projeleri

 

 

 

Junkers Jumo motorları

 

 

Junkers Fo/Jumo Dizel motorları

 

 

Junkers Jumo Jet motorları

 

 

 

 

 

 

 

 

Messerschmitt

 

 

 

Uçaklar

 

Model

İsim

İlk uçuş

Açıklamalar

Bf 108

Taifun (Typhoon)

1934

trainer & transport

Bf 109

 

Eylül, 1935

avcı,av bombardıman, Me 109'un bir sonraki modeli

Bf 110

 

12 Mayıs 1936

çift motorlu ağır avcı uçağı, gece avcısı

Me 155

 

üretilmedi

yüksek irtifa avcı uçağı, Bf 109'dan geliştirildi, üretilmedi ve proje Bv 155 olarak Blohm + Voss devredildi

Bf 161

   

ağır avcı uçağı ; prototip

Bf 162

Jaguar

1937

schnellbomber (hızlı bombacı) Bf 110 üzerine kuruldu

Bf 163

   

STOL keşif uçağı; prototipi Weserflug AG tarafından yapıldı

Me 163

Komet

1941 başları

roket motorlu av önleme uçağı

Me 209

 

1 Ağustos, 1938

Dünya hız rekorunu kırmak üzere tasarlandı avcı uçağına dönüştürme denemesi başarısız oldu

Me 209-II

 

1943

avcı uçağı; geliştirilmiş Bf 109, asla üretilmedi

Me 210

 

Eylül, 1939

iki motorlu avcı uçağı; ayrıca keşif amaçlı kullanıldı

Me 261

Adolfine

1941

uzun menzil rekoru yapmak için üretildi; üretilen üç adedi keşif amaçlı kullanıldı

Me 262

Schwalbe (kırlangıç)

18 Temmuz, 1942

iki motorlu av ve saldırı uçağı ; kullanılan ilk jet motorlu avcı uçağı

Me 263

 

asla uçurulmadı

roket itişli önleme uçağı; Me 163'ün güçlü bir şekilde geliştirilmesi

Me 264

Amerika (America)

23 Aralık, 1942

stratejik bombardıman uçağı, Amerika Bomber program adı altında geliştirildi

Me 265

 

üretilmedi

saldırı uçağı, teklif edildi

Me 309

 

Temmuz, 1942

avcı uçağı ; Me-109 yerine konulmak üzere geliştirilmiş fakat düşük performans vermiştir

Me 310

 

1 adet üretildi

baınçlı kabine sahip geliştirilmiş Me 210, teklif edildi

Me 321

 

7 Mart, 1941

Büyük nakliye planörü

Me 323

Gigant (dev)

Düştü, 1941

Büyük nakliye uçağı; Me 321'den geliştirilerek güçlendirildi

Me 328

 

Düştü, 1943

pulsejet-güçlü selbstopfer veya parazit avcı uçağı

Me 329

   

ağır avcı bombardıman ;

Me 334

   

kuyruksuz avcı uçağı, Me 163 benzeri (geliştirme durduldu)

Me 409

Zwilling (Twin)

 

ağır avcı uçağı; iki Me 209 gövdesinin bir iskelette birleştirilmesiyle elde edildi, Me 109Z ve Heinkel He 111Z benzeri(geliştirme durdurldu)

Me 410

Hornisse (Hornet)

1943

Çift motorlu ağır avcı uçağı ve hızlı bombardıman uçağı; Me 210'un geliştirilmiş modeli

Me 509

 

üretilmedi

Me 309 üzerine kurulu avcı uçağı, fighter, motor P-39 Airacobra'daki gibi kokpitin hemen arkasına yerleştirilmiştir

Me 510

 

üretilmedi

çift motorlu avcı bombardıman uçağı; Me 410 türevi

Me 600

Bussard (Buzzard)

 

ender, Arthur Sack A.S.7V-1 için yapılmış geçici tasarım

Me 609

   

ağır avcı uçağı; iki Me 309 gövdesinin bir iskelette birleştirilmesiyle elde edildi Me 109Z ve Me 409 benzeri (geliştirme durdurldu)

P.1101

 

uçmadı

prototip swing-wing jet önleme uçağı; Bell X-5 e esin kaynağı oldu

 

 

 

FRANSA

 

Airbus Firması

 

Airbus A300

sivil yolcu

561

561

413

Mayıs 1974

Temmuz 2007

Airbus A300F4-600R

sivil kargo

140

135

bilgi yok

1990 lı yıllar

Temmuz 2007

Airbus A300-600ST Beluga

sivil özel nakliyat

5

5

5

Ocak 1996

 

Airbus A310

sivil yolcu

260

255

220

Aralık 1985

Temmuz 2007

Airbus A310-300 MRT/MRTT

askeri çok amaçlı

7

7

7

1990 lı yıllar

 

Airbus A318

sivil yolcu

96

58

58

Ekim 2003

-

Airbus A319

sivil yolcu

1.603

1.078

1.077

Nisan 1996

-

Airbus A320

sivil yolcu

3.745

1.917

1.884

Mart 1988

-

Airbus A321

sivil yolcu

717

451

450

Ocak 1994

-

Airbus A330

sivil yolcu

722

481

478

Aralık 1993

-

Airbus A330F

sivil özel nakliyat

64

0

0

en erken 2010

 

Airbus A330-200 FSTA

yakıt ikmal (tanker)

21

0

0

tasarım safhası

 

Airbus A340

sivil yolcu

393

346

343

Ocak 1993

-

Airbus A350

sivil yolcu

228

0

0

2013 itibaren

 

Airbus A380

sivil yolcu

192

52

52

Ekim 2007

-

Airbus A380F

sivil kargo

0

0

0

en erken 2009

 

Airbus A400M

           

 

 

 

 

 

ATR Firması

 

Aerei da Trasporto Regionale veya Avions de Transport Régional ya da kısaca ATR, Fransız ve İtalyan ortaklığında uçak üretimi yapan firma.

 

1981 yılında Fransız Aérospatiale firması (şimdi EADS) ve İtalyan Aeritalia (şimdi Alenia Aeronautica) firması tarafından kurulmuştur

 

JAPONYA

 

Mitsubishi Ağır Endüstri

 

 
   

Firma tasarımı:
1MF • 1MT • 2MB1 • 2MB2 • 2MR • MC-20 • MH2000 • MU-2 • MU-300 • MRJ • RP-1

 

 

 

 

 

Nakajima Firması

 

Nakajima uçakları

   

Japon İmparatorluğu Deniz Kuvvetleri:
A1N • A2N

B5N • B6N

E2N • E4N • E8N

G5N • G8N • G10N

J1N • J5N • J9Y

LB-2

Japon İmparatorluğu Kara Kuvvetleri:
Type 91

Ki-4 • Ki-6 • Ki-8 • Ki-11 • Ki-12 • Ki-19 • Ki-27 • Ki-43 • Ki-49 • Ki-87 • Ki-201 

 

KANADA

 

Bombardier Havacılık Firması

 

İş jetleri

 

 

Bombardier Global ailesi

 

Bombardier 2010 yılında uzun menzilli Global programını başlatmıştır:[7]

 

 

Ticari jetler

 

 

Turboprop motorlular

 

 

 

 

De Havilland Canada Firması

 

de Havilland Moth - for RAF and RCAF

 

de Havilland Mosquito - for RAF and RCAF

 

DHC-1 Chipmunk

 

de Havilland Mosquito - for RAF and RCAF

 

DHC-1 Chipmunk

 

DHC-2 Beaver

 

DHC-4 CaribouDHC-3 Otter

 

DHC-5 Buffalo

 

DHC-6 Twin Otter

 

DHC-7 Dash 7

 

DHC-8 Dash 8

 

CS2F Tracker - For RCN under licence from Grumman

 

 

 

POLONYA

 

3Xtrim Aircraft Factory Firması

 

3Xtrim Aircraft Factory (Türkçe: 3Xtrim Uçak Fabrikası, Lehçe: Zakłady Lotnicze 3Xtrim Sp.z o.o.), Polonya'nın güneyinde Bielsko-Biała şehrinde kurulu bir uçak fabrikası.

 

Şirket "Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich - A. Kurbiel" adı altında 1996'da SZD planör mühendisi Adam Kurbiel tarafından kurulmuştur. Planör üretimi için dışardan çok sayıda havacılık çalışanı kiraladı. Şirketin ismi Kasım 1999'da "Zakłady Lotnicze 3Xtrim Sp.z o.o." olarak değiştirildi.

 

3Xtrim 3X55 ve 3X47 ultralight uçaklarının üretim ve dizaynı üzerine çalıştılar ve ilk prototip uçuşu 1996'da yapıldı

 

RUSYA

 

Yakovlev Firması

 

MiG Firması

 

Üretilenler

 

 

Mil Moskova Helikopter Fabrikası

 

Üretilen helikopterlerden bazıları

 

 

 

 

TÜRKİYE

 

TUSAŞ

 

İşleri ve Tasarıları

 

  • Türk Hava Kuvvetleri F-16'ları için elektronik harp sistemi güçlendirme ve yapısal tadilat işleri[7]
  • Pakistan Hava Kuvvetleri'ne ait 42 adet F-16 Blok-15'in Blok-50 seviyesine yükseltilmesi işi[8]
  • Ürdün Kraliyet Hava Kuvvetleri F-16'ları için sistem yenileştirme işi[9]
  • S-2E Tracker modeli deniz karakol uçaklarınınyangın söndürme uçağına dönüştürülmesi işi
  • Özel Kuvvetler Komutanlığı'na ait CN-235 ve UH-60 Black Hawk değişiklikleri
  • Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için CN-235 uçaklarının Deniz Gözlem ve Karakol Uçağı'na dönüştürülmesi
  • Eurocopter AS-532 yenileme ve sistem yükseltimi[10]
  • S-70 helikopterleri kokpit camı güçlendirmesi işi[11]
  • Barış Kartalı Projesi için B737-700 uçaklarının Havadan erken uyarı ve denetim uçağına dönüştürülmesi[12]
  • Türk Hava Kuvvetleri C-130 uçakları için aviyonik sistemlerinin yükseltilmesi[13]
  • Müşterek Taarruz Uçağı projesi için F-35 uçağının orta gövde üretimi[14]
  • Avrupa'da yapılan Airbus A400M askeri nakliye ve tanker uçaklarının tasarım, geliştirme ve üretimine ortaklık[15]
  • Türk Hava Kuvvetleri T-38 uçakları için aviyonik sistemlerinin yükseltilmesi[16]
  • Türk Hava Kuvvetleri'nin Taktik-Taarruz-Saldırı Helikopteri T-129'un tasarım, geliştirilme ve üretiminde AgustaWestland ile ortaklık[17]
  • EASA CS-23 sertifikasına sahip HÜRKUŞ adlı Türk başlangıç ve temel eğitim uçağının tasarım, geliştirilme ve üretimi[18]
  • Anka İnsansız Hava Aracı tasarımı, geliştirilmesi ve üretimi[19]
  • Airbus A350 yolcu uçaklarının kanatçık (aileron) tasarım ve imalatı.

 

 

 

UKRAYNA

 

Antonov Firması

 

Antonov, veya Antonov ASTC (Ukr:Авіаційний науково-технічний комплекс імені Антонова, АНТК ім. Антонова), eski adıyla Antonov Dizayn Bürosu, Ukrayna merkezli (1952'den beri) uçak üretim ve servis firmasıdır. Firma özellikle çok geniş gövdeli uçak modelleri üretmektedir. Uçağın yapılış amacı stratejik taşımadır. 1988 yılında SSCB uzay programı için tasarlanmıştır. Dünyada bir tane bulunmaktadır. Tanesi 229770 Newton itme kuvveti uygulayan 6 tane Lotarev D-18T turbofan motora sahiptir. Uçağın maksimum menzili 15.400 kilometredir. Maksimum kalkış ağırlığı ise 600.000 kg dir

 

İTALYA

 

AgustaWestland Firması

 

  • EH101/AW101
  • VH-71 Kestrel – Lockheed Martin ve Bell Helicopter işbirliği ile üretilmiştir.
  • AW101
  • AW109 Power
  • AW119 Ke
  • AW139
  • AW149
  • AW159
  • AW169
  • AW189
  • T-129 Atak - TAI işbirliği ile.
  • GrandNew
  • Apache AH MK1
  • NH90
  • Chinook ICH-47F

 

 

 

ATR Firması

 

Aerei da Trasporto Regionale veya Avions de Transport Régional ya da kısaca ATR, Fransız ve İtalyan ortaklığında uçak üretimi yapan firma.1981 yılında Fransız Aérospatiale firması (şimdi EADS) ve İtalyan Aeritalia (şimdi Alenia Aeronautica) firması tarafından kurulmuştur

 

 

 

Iniziative Industriali Italiane Firması

 

Iniziative Industriali Italiane ya da 3l bir İtalyan uçak fabrikasıdır ve eski adı Meteor S.p.A. 'dır. 1947'de bir grup pilot İtalya'nın Trieste kentinde eski adıyla Meteor S.p.A şirketini kurdular. Meteor'un amac II. Dünya Savaşı sırasında yıkıldığı için Trieste havalimanına tekrar kurulmaktı. Meteor S.p.A İtalyan hükümetinden şirketi Trieste Uluslararası Havalimanı'na tekrar kurmak için lisans kazandı.

 

Meteor S.p.A başlangıçta Amerikan Hava Kuvvetleri'nden artakalan uçakların tamiriyle başladı. Bunlar 3 kişilik Austerler ve 4 kişilik Fairchildlerdi. Aynı zamanda birkaç planör üretimide vadı:MS-18 Falco, tek kişilik eğitim; MS-21 Gabbiano, çift kişik eğitim; MS-30 Passero, tek kişilik metal eğitim üretimi ek olarak tehlikeli iş olan Scheibe ve Canguro; ve çift kişilik planör parçası üretimi yapmıştır. Bununla birlikte kayda değer irtifa ve uzaklık rekorları elde etmiştir.      22 Mayıs 2008'de iflas ettiğini açıklamıştır.